Korea

W dniach 10-17 listopada 2007 roku dane mi było udać się do Korei Południowej. Celem była ISWC (International Semantic Web Conference), która w tym roku odbywała sie razem z ASWC (czyli Asian …, ta sama na, której byłem w zeszłym roku w Pekinie).

Wyruszyliśmy z Galway do Dublina koło 4 am, 8.50 samolot do Paryża, 13.10 wylot do Seulu. Po ok. 11 godzinach o 8 am czasu lokalnego lądowanie na lotnisku Incheon koło Seulu. Potem autobus do centrum, na stację kolejową (ok. 1h). Lotnisko jest stosunkowo daleko od miasta, jest prawie nowe, otwarte zostało kilka lat temu. Stare (Gimpo) ulokowane jest znaczni bliżej, lecz było już za małe na potrzeby Korei. Po drodze mamy okazję przyjrzeć się trochę Seulowi, uwagę zwracają wieżowce, rzeka przecinająca miasto oraz mosty łączące dwie połówki. Docieramy do Seoul Station, która to na pierwszy rzut oka przypomina dworzec w Gdańsku… Po kilku krokach jednak okazuje się, że jest druga, nowoczesna cześć. Kupujemy bilety i już po chwile siedzimy w KTX – koreańskim TGV (składy i technologia zostały zakupione od Francji). Do Busan (460km) jedziemy ok. 160 minut. Tylko/aż ok 2/3 trasy pociąg pokonuje zbliżając się do 300km/h, za dwa lata cała trasa ma być gotowa i wtedy podróż trwać będzie mniej niż 2 godziny. Po kilkunastu kilometrach zaczynam rozumieć czemu budowa linii KTX trwała ok. 10 lat. Korea jest krajem górzystym i pofałdowanym – pociąg znajdował się albo na estakadzie albo w tunelu albo na moście, czasem na klasycznym nasypie. W podziwianiu widoków przeszkadza trochę to że mija 24 godzina podróży. Ostatecznie docieramy do Busan, celu naszej podróży. Dla wszystkich, którzy nie wiedzą – jest to ponad 4,5 mln metropolia, z 4 liniami metra, duże miasto :) , Seul ma ok 10 mln mieszkańców. Po pół godziny w taksówce jesteśmy w hotelu – niestety – okazało się, że nie mamy rezerwacji… Na szczęście było miejsce w innym hotelu – Seacloud, który jak się okazało był lepszy i niewiele droższy od tego pierwotnego. Pokój bardzo ładny, z widokiem na morze i plażę. Mimo że dochodziła już 26 godzina bez snu to na zegarze dopiero 15-sta i słonce za oknem. Korzystając z pogody udałem się zrobić kilka zdjęć, a przy okazji przeciągnąć trochę ze snem, aż zrobi się ciemno, żeby łatwiej się przestawić na nowy czas. Wszystko się udało – zrobiłem zdjęcia i ostatecznie się przestawiłem. Poniżej zdjęcia z podróży (także powrotnej), z plaży w Busan (nazwa plaży i dzielnicy to Heaundae), z koreańskiej ulicy i kilka ujęć z pokoju.

Seul
GALERIA: Seul z okien, podróże >>

small205.jpgBusan, market
GALERIA: Plaża i okolice, Busan, Heaundae >>

hotel01.jpg hotel03.jpg hotel02.jpg

Kolejny dzień to workshop na konferencji, średnio interesujący. Najciekawiej było wieczorem, kiedy to prof. Hong-Gee zaprosił całe DERI Galway (a było nas tam z 15 osób) na kolację do tradycyjnej koreańskiej restauracji. Główne cechy takowej: przy wejściu akwarium z rybami (mają mówić „tu zawsze podajemy świeże ryby”), siedzi się na podłodze, bez butów. jedzenie to głównie owoce morza, raw fish (czyli surowa ryba) i wazabi. Nawet zupa jest rybna. Największe wrażenie na wszystkich zrobiła jednak ruszająca się ośmiornica (znaczy jej ramiona), ruszały się, chwytały talerza, podobno były dobre.

Kilka innych zdjęć z kolacji:

kol01.jpg kol02.jpg kol03.jpg
kol04.jpg kol05.jpg kol06.jpg

Tego dnia udałem się również popodziwiać plaże nocą, tutaj efekty.

Heaundae nocą
GALERIA: Plaża nocą, Busan, Heaundae >>

Następne dni to już właściwa konferencja. Jest to najważniejsze spotkanie w naszej dziedzinie (ponad 500 uczestników), wiele interesujących prezentacji. Na demo i poster session ok 80 prezentacji i my w samym środku… poszło nam chyba OK, poniżej ja koło mojego stanowiska, mój poster i Sebastian w akcji. A wszystko odbywało sie w nowoczesnym centrum BEXCO, którego kilka zdjęć poniżej. Niestety nie miałem aparatu na conference dinner, było tam trochę ciekawych koreańskich tańców i pokazów.

prez01.jpg prez02.jpg prez03.png

GALERIA: Bexco, konferencja >>

Od razu po konferencji pojechaliśmy do Seulu, w piątek mieliśmy (bardziej Sebastian i Stefan) spotkanie z pewną firmą. Zamieszkaliśmy w jakimś dziwnym hotelu, który jest popularny wśród japońskich turystów. Na naprawdę niewielkiej powierzchni był zestaw kina domowego, stacjonarny komputer i sauna… niestety całość niezbyt przyjemna. Mieszkaliśmy tam dlatego, że miało być blisko na spotkanie, które ostatecznie zostało przeniesione… Niestety, z powodu spotkania nie było w ogóle czasu żeby coś pozwiedzać, pojeździliśmy tylko trochę po mieście (z jednego hotelu do drugiego, na spotkanie, do naszego hotelu, razem pewnie z 2 godziny). A tam nowoczesność miesza się ze tradycją, wysokie bloki i biurowce koło małych domków; ciągłe, wysokie natężenie ruchu. Wrażenie lekkiego niezorganizowania.

Podsumowując, w porównaniu do Pekinu na ulicach wyraźnie mniej biedy, mniej zaniedbanych miejsc, czyściej. Ludzie też inni, generalnie Koreańczycy są bardzo eleganccy, myślę że porównanie do europejskich południowców, ew. francuzów (gdzie Chińczycy to europejska północ, spokojni, bez emocji, jaśniejsza karnacja) jest dość uzasadnione. Widać temperament, emocje, nawet język nie brzmi mocno egzotycznie – czasem mogło się wydawać, że ludzie rozmawiają po francusku czy niemiecku. No i Koreańczycy, inaczej niż Chińczycy czy Japończycy mają alfabet – znaczy swoje znaczki składają z mniejszych elementów. Widać, też że kraj się mocno rozwija, pierwsze wrażenie po przejechaniu z Seulu do Busan to: góry i beton (bloki, drogi mosty). Co do kuchni, to mógłbym tam pojechać się odchudzać, gdybym miał wybierać to jednak wolę kuchnię chińską. Jest jeszcze jedna ciekawostka – w Korei bardzo popularny jest golf. Ze względu jednak na naturalne przeszkody oraz problemy z wydostaniem się z miasta, Koreańczycy przynieśli golf do miast stawiając „strzeleckie galerie” – 3 piętrowa galeria, dużo siatki i już można ćwiczyć. Niestety nie udało mi się zrobić żadnego sensownego zdjęcia, wyglądało to mniej więcej tak.

Na koniec – taksówkarz przewiózł nas pół godziny szybciej na lotnisko, z czego był bardzo dumny „GPS 8.05, We 7.30!”. Też byliśmy zadowoleni bo przynajmniej można było spokojnie zjeść śniadanie. I tak po kilku nastu godzinach w samolotach i samochodzie podróż się zakończyła. Można powiedzieć, że nie zobaczyłem praktycznie nic, ale chyba nie było tak źle, może kiedyś znajdzie się okazja na więcej.

3 myśli nt. „Korea

1. Tak to jest, Adi, jak sie bez zony jedzie daleko… :) Nastepnym razem i tak Cie nie puszcze samego, bo myslalam, ze mi serce peknie z tesknoty.

2. Gratuluje i muszę przyznać – zazdroszczę – kolejnej pięknej podróży. Nie przejrzałem jeszcze wszystkich zdjęć z Korei, ale musi tam być niesamowicie. Gwiazdą wieczoru jest bez wątpienia Ośmiorniczka, a w zasadzie jej mobilne macki – coś w stylu węgorza, który tez nie chce się przenieść do aniołków po ubiciu :)